«Στο ποδήλατο ανεβαίνω, για τον αυτισμό μαθαίνω»
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα Αυτισμού ο Δήμος Μαλεβιζίου και ποδηλάτες μέλη της Critical mass Ηρακλείου Κρήτης, διοργανώνουν αυτήν την Κυριακή 25 Απριλίου δράση υποστήριξης, ποδηλατώντας για την ευαισθητοποίηση του κοινού γύρω από τον αυτισμό.
Η ιδέα γεννήθηκε από τον καθηγητή φυσικής αγωγής Παύλο Ποτουρίδη και αγκαλιάστηκε θερμά από τον Δήμο Μαλεβιζίου με συνεργασία των αρμόδιων Αντιδημάρχων σε θέματα αθλητισμού Χρύσας Λυρώνη και κοινωνικής πολιτικής Νίκης Ζερβού. Η ποδηλατοβόλτα έχει συμβολικό και όχι ανταγωνιστικό χαρακτήρα και λόγω των συνθηκών θα πραγματοποιηθεί μόνο από τρεις αθλητές-ποδηλάτες. Τον Παύλο Ποτουρίδη θα ακολουθούν με δικό τους ποδήλατο οι αθλητές Γιάννης Μωραΐτης (της moraitis bikes) και Νίκος Χατζηνικολάου.
Αφετηρία της διαδρομής είναι το εμβληματικό φρούριο Rocca a mare. Διασχίζοντας το παραλιακό μέτωπο της Αμμουδάρας, οι τρεις ποδηλάτες θα περάσουν διαδοχικά από περιοχές του Δήμου Μαλεβιζίου (Γάζι, Κουμπέδες, Τύλισος, Κρουσώνας, Σάρχος και επιστροφή). Η διαδρομή είναι 50 χλμ και οι ποδηλάτες θα κάνουν ολιγόλεπτη στάση ακριβώς στα μισά της διαδρομής, στους αμπελώνες του οινοποιείου Παρασκευά.
Την ποδηλατοβόλτα ενισχύουν υποστηρικτικά ο Ερυθρός Σταυρός, ο οποίος θα ακολουθεί με υπηρεσιακό όχημα τους τρεις ποδηλάτες, ο Σύλλογος γυναικών «ΜΑΛΒΑΖΙΑ» που ετοίμασε αναμνηστικά μετάλλια για αυτούς, καθώς και η εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής Κωσταντάκη Γαρυφαλλιά, που συμβάλλει με το παρακάτω ενημερωτικό κείμενο με θέμα τον αυτισμό.
Ø Τι είναι ο αυτισμός
Ο αυτισμός είναι μία πολυπαραγοντική αναπτυξιακή διαταραχή εκ γενετής. σχετίζονται, πιθανόν, με νευρολογικό πρόβλημα, γενετικούς ή κληρονομικούς λόγους. Χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση και κατανόηση, στη δημιουργία κοινωνικών σχέσεων, στη σκέψη, στην αμοιβαιότητα, τη φαντασία, την επικοινωνία. Παρουσιάζεται σε όλη την υφήλιο. Εκδηλώνεται στους πρώτους 30 μήνες του παιδιού και η ασφαλής διάγνωσή του γίνεται στα 2,5-3 χρονών. Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι υπάρχουν 30.000 παιδιά και ενήλικες με διαταραχές αυτιστικού φάσματος. Ωστόσο, η κάθε περίπτωση ατόμου με αυτισμό είναι μοναδική. Στα αγόρια εμφανίζεται 4-5 φορές συχνότερα.
Ø Συμπεριληπτική εκπαίδευση
Την τελευταία δεκαετία έχει συστηματοποιηθεί η προσπάθεια της κοινωνικής ένταξης παιδιών με αυτισμό και η σχετική ευαισθητοποίηση. Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός πως η κοινωνία προσπαθεί να απαλλαγεί από προκαταλήψεις και στερεότυπα που οδηγούν σε περιφρόνηση, αποκλεισμούς και περιθωριοποίηση, οίκτο ή και φόβο. Σε τούτη την προσπάθεια έχει διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο η επικράτηση κι εφαρμογή της συμπεριληπτικότητας στην εκπαίδευση. Βάσει αυτής, υποστηρίζεται η συνεκπαίδευση όλων των μαθητών, χωρίς διάκριση, στο ίδιο και αυτό γενικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, σε ένα σχολείο για όλους, με την κατάλληλη υποστήριξη όταν χρειάζεται. Με την ισότιμη συνεκπαίδευση, επομένως, η οποία αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα κάθε προσώπου που ζει σε δημοκρατική κοινωνία, στηρίζεται και η κοινωνική ένταξη και αποδοχή παιδιών με διαταραχή στο πλαίσιο του αυτιστικού φάσματος.
Ø Κοινωνική Αποδοχή
Παρ’ όλ’ αυτά, παραμένουν ακόμη λίγα όσα είναι γνωστά στην κοινωνία σχετικά με τον αυτισμό κι αυτό δημιουργεί δυσκολία στην αποδοχή ατόμων με αυτισμό. Έτσι, συμβαίνει συχνά η περίεργη συμπεριφορά αυτών των παιδιών να αντιμετωπίζεται ως ενόχληση για τους άλλους. Καθίσταται, επομένως, αναγκαία η διεξαγωγή ενημερωτικών εκστρατειών προκειμένου να σπάσουν οι φραγμοί προκαταλήψεων και διακρίσεων. Άλλωστε, η πλήρης κοινωνική αποδοχή ατόμων με αυτισμό αποτελεί υποχρέωση μιας δημοκρατικής κοινωνίας, εντός της οποίας τηρείται και καλλιεργείται ο απόλυτος σεβασμός της ιδιαίτερης υπόστασης του κάθε μέλους της. Σε ένα τέτοιο δημοκρατικό πλαίσιο, το κάθε παιδί ή ενήλικας με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού έχει τη δυνατότητα να μην τίθεται σε αδράνεια και δεν του ζητείται να απεμπολήσει την ταυτότητά του. Αντίθετα, δραστηριοποιείται, καλείται να συνδημιουργήσει και τίθεται σε ισότιμη αλληλεπίδραση με τους συμπολίτες του για ένα ελπιδοφόρο κι ακόμη συμπεριληπτικότερο αύριο.